Verrassen met Mayer Manor

Verbazen, verrassen en verbluffen doen De Artiesten het liefst met de exclusieve, ‘geheime’ locaties. De ene keer strijken we neer op een mysterieuze plek in het bos, de andere keer in een glazen kas van de hoogste hotspot van Amsterdam. Een van de meest nieuwe secret locations is Mayer Manor in Amsterdam. Eigenaar Frank neemt ons mee naar deze plek, midden in het culture hart van Amsterdam, de Nes.

Aan de buitenkant is er weinig te zien van Mayer Manor. Aan de deur hangt geen bordje, geen enkele aanwijzing, wat er zich achter de gevel afspeelt. Wanneer de deur open gaat en je begroet wordt door twee waterspuwers – stenen beelden van gevleugelde fantasiewezens die je normaal gesproken op kathedralen en kerken aantreft – dringt het besef door dat dit geen ‘gewone’ locatie is. Het is de start van een bezoek vol verwondering.

Qua inrichting is de locatie het best te omschrijven als de woning van een excentrieke miljonair. Van een bepaalde stijl is niet zo makkelijk te spreken: een huis als dit is enig in zijn soort. Van de gigantische varen in de living, een plant van 200 jaar oud, tot de entree waar een originele lamp uit de Parijse metro uit 1920 hangt; alles voelt volkomen authentiek, alsof het hier al eeuwen zo staat.

Wat kan je verwachten als je De Artiesten hier jouw event laat neerzetten?

Frank: “Bij De Artiesten gaat het om de combinatie van de locatie, cultuur, eten en drinken. Het mooiste vinden wij als het hele plaatje compleet is. Mensen komen vaak bij ons terecht omdat wij de nieuwste locaties kennen, die net even anders zijn. En doordat wij geloven dat unieke locaties een eigen werkwijze nodig hebben, omdat ze dan zoveel meerwaarde bieden. Hoe kan het dat je in Italië een heerlijke wijn drinkt, de lekkerste rode wijn die er bestaat, maar neem je die fles mee naar huis dan smaakt deze nooit meer zo goed als tijdens die vakantie. De locatie maakt het hele plaatje sterker.”

“Wat wij hier wilden doen was vrij snel duidelijk. Dit is precies zo’n secret venue, die je hoopt tegen te komen. Vanaf het moment dat de deur open gaat voel je dat het hier gaat gebeuren! Het mooist is om de hele locatie te gebruiken: stel je een veel te luxe huisfeest voor. Op de bovenste verdieping wordt champagne geserveerd. Er staat daar een badkuip, en daarin ligt een voluptueuze dame waar je oesters vanaf kunt eten. Op de eerste etage worden kleine concertjes gegeven, en hier beneden in the Cellar en the Barbershop gaat je fantasie helemaal op hol. Man oh man, wat een plek om te dineren, borrelen, feesten of juist een impressive closing diner te organiseren! Iedereen is voortdurend in beweging en voelt zich thuis, maar dan wel op de meest exclusieve locatie van de stad.”

Door een soort glazen tunnel volgen we de manager van Mayer Manor, Olivier de Pont, naar de kelder. Deze is ingericht met een perfect geluidssysteem, dj-set en verlichting. Dit is de plek waar je na een (walking)dinner letterlijk afzakt om een dansje te wagen of voor een heerlijke cocktail – waarvoor we naar de volgende ruimte lopen. The Barber Shop is de bewaarheid geworden droom van een kappersfetisjist. Drie kappersstoelen uit een andere tijd staan tussen koperen kasten en glimmende tegeltjes.

We gluren nog even binnen in de Meditatieruimte, de hammam en het Romeinse badhuis – ja, die zijn er echt, en ze zijn in het echt net zo bizar en over the top als op de foto’s. Olivier: “Commercieel gezien worden deze ruimtes natuurlijk niet heel veel gebruikt. Het gebeurt weleens hoor, dan zwemt er een zeemeermin in het bad of zit hier een harpist te spelen. Maar Mayer Manor is vooral op deze manier ingericht omdat het mooi is, en leuk, en warm – en niet uit praktisch oogpunt of uit commerciële overwegingen. Het is geen ‘zaal’ die je huurt. Dat maakt het ook zo bijzonder.”

Aan de ene kant willen jullie deze locatie delen met de buitenwereld, maar aan de andere kant hebben jullie het beiden ook steeds over ‘secret venues’; bijna of je wil dat de locatie niet te bekend wordt

Olivier: “De kracht van Mayer Manor is misschien juist wel dat hier niet zoveel mensen zijn geweest. Het moet niet te commercieel en te bekend worden. Dit mysterieuze gevoel willen we behouden.” Frank: “Je weet het meteen als je hierheen wilt. Je ziet de foto, vindt het óf niks óf geweldig, en je belt ons. Dáár wil ik iets doen. Dan gaan we daarna samen wel kijken hoe we de invulling precies gaan vormgeven.”

Bron: www.greatervenues.com